Chemie Park Delfzijl - Duurzaamheidsjaarverslag 2016
Bij Zeolyst CV wordt zeoliet gemaakt. Basiszeo- liet wordt gemaakt met behulp van waterglas, aluminiumtrihydraat, natronloog en zwavelzuur. Het proces bestaat uit verwarmen, kristalliseren en filteren. Dit basiszeoliet wordt met behulp van ammoniumchloride en of zoutzuur omgezet in verschillende andere producten. Toepassing Verreweg het grootste deel van het in Delfzijl geproduceerde zeoliet wordt gebruikt bij de olieraffinage. Door toevoeging van zeoliet kan er meer hoogwaardig producten uit de ruwe olie worden gehaald: meer benzine, meer dieselolie en meer kerosine. Hierdoor blijft bovendien minder milieubelastend restproduct over. Daarnaast wordt zeoliet ook toegepast binnen de chemie en de petrochemie en als katalysator in uitlaten van (vracht)auto’s. De belangrijkste grondstoffen worden per vrachtwagen aange- leverd. Gemiddeld ontvangt Zeolyst CV enkele tankwagens met grondstoffen per dag. Het eindproduct wordt verpakt in bigbags en per zeecontainer over de gehele wereld verscheept. Uitbreiding De jarenlange uitbreidingen van de plant hebben in 2016 ook plaatsgevonden. Hiermee is het einde nog niet in zicht omdat er weer een uitbreiding op handen is die in 2019 operationeel zal zijn. Al die tijd heeft de fabriek ‘gewoon’ doorgeproduceerd. In 2016 heeft Zeolyst ruim 17% meer geproduceerd dan in het jaar ervoor. Een mooi resultaat dat het gevolg is van de verhoogde productiecapaciteit en de groeiende markt. Met de nieuwe productielijnen worden ook andere types zeolieten, naast de zogenaamde Y-zeolieten, gemaakt die ook een andere toepassing krijgen. Y-zeolieten worden met name in de olieraffinage (hydrocracking) en in diverse adsorptietoepassingen gebruikt. Dit soort zeolieten wordt in de USA geproduceerd, maar daar is de vraag groter dan het aanbod. Daarom is bij Zeolyst Delfzijl een productielijn bij gebouwd. Naast deze Y-zeolieten kan het Delfzijlse bedrijf ook pressure products zeolieten produceren. Die worden veel toegepast in de automobielindustrie, in katalysatoren voor vrachtwagens, die in de VS nu verplicht zijn en vanaf 2014 ook in Europa verplicht zijn (Euro VI), de petrochemie en ook in de biobased economy. In 2012 is de eerste nieuwe productielijn bijgebouwd, in 2013 is een nieuwe fabriekshal bijgebouwd, een kopie van de bestaande hal. In 2014 is de capaciteit uitgebreid en in 2015 zijn nieuwe productiellijnen bijgebouwd. Deze vier uitbreidingen zijn in vier jaar tijd gerealiseerd met een en dezelfde milieuvergunning. De vraag van de markt blijft groeien, ook 2016 was weer uitverkocht. Om binnen de regels te blijven na al deze veranderingen binnen het bedrijf, bereidt Zeolyst een aanvraag voor een systeemvergunning voor die eind 2017 bij de overheden ingediend wordt. Naar verwachting wordt deze medio 2018 van kracht. Deze vergun- ning is gebaseerd op compliance management, conform ISO19600. VEILIGHEID Veilig werken heeft de hoogste prio- riteit bij Zeolyst. Met de nieuwbouw van de verschillende uitbreidingen is de veilig- heid niet uit het oog verloren. Er zijn verschil- lende studies gedaan naar de risico’s van de verschillende activiteiten en naar hoe die goed af te dekken zijn. Dat werpt duidelijk haar vruchten af want tijdens de hele nieuwbouwperiode is er geen enkel incident of ongeval geweest. 2016 was ook op veiligheidsgebied weer een prima jaar zonder ongevallen. DUURZAAMHE I DS J AARVERS LAG 2016 32 PPG Delamine Lubrizol AkzoNobel Zeolyst Inhoud Voorwoord Chemie Park Delfzijl
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjI3MTI=