… een duikploeg keek zelfs naar eventuele obstakels onder water
30 april 2018
“In alle opzichten een huzarenstukje. Omvangrijk, zwaar en vanaf het water uitgevoerd, onder soms zeer slechte weercondities. Niet voor niets hebben we tijdens de voorbereidingen veel aandacht geschonken aan veiligheid.
Dat betrof de uitvoering, training én opleiding. En mij is van dit project slechts één incidentje bekend, namelijk iemand die zijn teen stootte.” Harry Oudman, Manager Projects bij Wagenborg Nedlift, kijkt uitermate tevreden terug op de maandenlange renovatie van de buitenverlader van AkzoNobel.
Hij krijgt bijval van projectleider Henk Assink van AkzoNobel. “Afgezet tegen het aantal manuren, pak ‘m beet vijftienduizend uur, hebben we hier een geweldige veiligheidsprestatie geleverd. En dat voor een zeer ongebruikelijke, allesbehalve standaardklus. We hebben weliswaar heel veel ervaring met het hijsen op het land bij industriële installaties, maar dat viel in het niet bij deze renovatie.” Niet voor niets startten de voorbereidingen al in een zeer vroegtijdig stadium. Er is vooraf zelfs met een duikploeg gekeken naar eventuele obstakels onder water.
Getijden
Oudman: “Ook voor ons was het hijsen vanaf een ponton met zulk zwaar materiaal bijzonder. Om die reden maakten we extra calculaties om de exacte reikwijdte van de kraan vast te stellen.” Een klus dus met extra aandacht voor veiligheid, inzet en gedrag van mensen, financiën, materiaalkeuzes tot en met de impact van weer, wind en getijden. “En met specifieke afspraken! Bijvoorbeeld om alleen overdag te hijsen. Want dat draagt bij aan het beperken van risico’s.”
Extremer
Wagenborg Nedlift begon de klus met talloze gesprekken en berekeningen. “We houden al onze spelregels tegen het licht. Alles moet van tevoren vast staan. We zijn zelfs in overleg gegaan met de leverancier van de kraan. En we kijken naar wind, golven, maken een risico-analyse, kiezen voor bepaalde kranen, houden rekening met omvang en gewicht van het materiaal tot en met de verzekering. Ook houd je vooraf rekening met een aantal niet-werkbare dagen. Normaliter zouden dat onder gemiddelde omstandigheden vijf dagen zijn geweest. Nu hadden we twee keer te maken met zware storm. Het weer was extremer dan normaal.”
Doorslag
Beiden zijn content met de samenwerking. “Voorbereiding en uitvoering verliepen in goede harmonie. We zijn blij met de samenwerking hier op het Chemie Park, waarbij we zien en ervaren dat we allebei veiligheid hoog in het vaandel hebben staan. En mensen moeten durven acteren. Bij ons geeft de man aan dek of in de kraan de doorslag of het hijsen op dat moment wel of niet door kan gaan.” Henk Assink: “Dat is vergelijkbaar met iemand die in de fabriek of tijdens een klus ‘stop’ durft te zeggen. Uiteindelijk is dat het gedrag dat je wilt zien bij mensen.”
Zeeschepen
Naast de afspraken tussen AkzoNobel en Wagenborg Nedlift was er veelvuldig contact met Groningen Seaports, die de komst van grote zeeschepen tijdig aankondigde. “Waarom? Nou, omdat de golfslag van zo’n groot schip effect heeft op het hijsen en op de stabiliteit van de kraan op het ponton. Een ook hierbij gaat het om afspraken. Het is met veiligheid rond klussen als deze net als in het gewone leven: je moet de gemaakte afspraken nakomen. Computergestuurde hijskranen of niet. Je houdt je strak aan wat er is afgesproken. Want uiteindelijk helpt een plastic helm ook niet wanneer een stuk ijzer van een paar duizend kilo uit de stroppen valt.”