Veiligheid van waterstof rond voertuigen
22 november 2019 OCI Methanol Europe Nouryon MCA Delamine Lubrizol Nobian Delesto Nobian MEB SGS Nobian Salt Stork Teijin Aramid JPB Logistics Falck Fire Services Dutch Glycerin Refinery J. Wildeman Storage & Logistics Avantium Verwater Industrial Services
"Hoe zit het eigenlijk met de veiligheid rondom waterstof?" Deze vraag kwam naar voren in een eerdere kennissessie van het programma Veiligheid Oosterhorn.
Waterstof is een belangrijke energiedrager die steeds vaker wordt gebruikt. Carl Holthausen van Holthausen Clean Technology nam ons mee het veld in, oftewel de werkplaats.
"Ongeveer zeven jaar geleden werd er geroepen dat waterstof wel eens interessant kon zijn. En dat klopt. Er zijn plenty mogelijkheden met waterstof", aldus Carl Holthausen. Het wordt niet alleen gebruikt om voertuigen mee aan te drijven. Zelfs de farmaceutische industrie maakt gebruik van deze stof. Holthausen: "Door het inademen van waterstof worden witte bloedlichamen meer actief waardoor kanker bestreden kan worden. Hoe dit precies werkt is heel ingewikkeld, maar het laat wel de mogelijkheden zien."
Dood materiaal
In de werkplaats van Holthausen Clean Technology worden machines en voertuigen omgebouwd, zodat ze door waterstof worden aangedreven. Holthausen: "Daarbij is veiligheid een belangrijk issue, want mensen werken met een vluchtige stof en de voertuigen komen op de openbare weg waar van alles kan gebeuren." Zolang waterstof in zijn verpakking blijft is er niks aan de hand. Om gevaarlijke situaties te voorkomen wordt een aantal veiligheidsmaatregelen in het systeem gebouwd. De brandstofcel is bijvoorbeeld van kunststof, dood materiaal dus, waar waterstof niet doorheen kan.
Trainingen
Holthausen: "Er wordt getraind om met waterstofvoertuigen om te gaan wanneer het fout gaat. Het vuur van waterstof is niet zichtbaar. Om het vuur te zien moet de brandweer het bluswater 'vervuilen', bijvoorbeeld door zeep of citroensap toe te voegen. Ook traint men in het herkennen van gaslekken. Wanneer een waterstofleiding lekt ontstaat een vrieseffect. Dat zie je aan de bevroren dauw op de leiding. We zijn onderweg naar zero emmission. We moeten elkaar informeren, kennis delen, net zoals jullie hier doen."
Veiligheid Oosterhorn is een initiatief van Chemie Park Delfzijl, gemeente Delfzijl, Groningen Seaports, Samenwerkende Bedrijven Eemsdelta, Provincie Groningen en Veiligheidsregio Groningen.