's Werelds eerste testweg met Nederlandse lignine van Avantium
3 juni 2021 Avantium
Avantium levert de lignine voor de aanleg van 's werelds eerste testweg van bio-asfalt.
De volledig plantaardige lignine wordt gebruikt als vervanger van bitumen, dat wordt gewonnen uit ruwe olie. In samenwerking met de provincie Groningen zal het 250 meter lange proefvak op de N987 tussen Siddeburen en Wagenborgen worden aangelegd. Dit maakt deel uit van het CHAPLIN XL*-project om aan te tonen dat lignine als bitumenvervanger effectief werkt én leidt tot een aanzienlijke CO2-reductie van de wegenbouw.
Delfzijl
In totaal werd ongeveer 1.000 kg lignine van Avantium aan het asfalt toegevoegd op het proefvak op de N987. Annelie Jongerius, senior wetenschapper bij Avantium en verantwoordelijk voor de valorisatie van lignine: "We zijn verheugd om het potentieel van onze lignine voor de productie van bio-asfalt te laten zien. Het is een prachtig voorbeeld van het realiseren van onze missie om fossiele chemicaliën en materialen te vervangen door hernieuwbare alternatieven." De lignine wordt gemaakt in de DAWN pilot-bioraffinaderij op Chemie Park Delfzijl. Hier zet Avantium houtachtige grondstoffen om in industriële suikers en lignine. Lignine kan worden gebruikt voor het opwekken van energie, maar is ook geschikt voor toepassingen, zoals bio-asfalt.
Afscheid
IJzebrand Rijzebol, gedeputeerde van de provincie Groningen, is verheugd over de aanleg van deze innovatieve testweg nabij Groningen Seaports en Chemie Park Delfzijl. “We hebben als noordelijke regio hoge ambities om afscheid te nemen van fossiele grondstoffen en over te stappen op een circulaire economie die ook gebaseerd is op regionaal beschikbare grondstoffen, zoals suiker en houtresten. De bioasfalt testweg sluit daarom goed aan bij onze doelstellingen." De productie van het asfalt vindt plaats bij Asfalt Productie Westerbroek, eveneens in de provincie Groningen.
Voetafdruk
De partners van CHAPLIN XL hebben het proces om bio-asfalt te produceren in conventionele asfaltcentrales verbeterd, waardoor de op lignine gebaseerde asfalttechnologie kan worden opgeschaald. De testweg wordt uitgebreid geanalyseerd op performance, op techno-economische haalbaarheid en op milieuvoordelen via een levenscyclusanalyse. Voorlopige resultaten wijzen erop dat asfalt op basis van lignine een aanzienlijke vermindering van de CO2-voetafdruk mogelijk maakt in vergelijking met het huidige asfalt op basis van fossiele brandstoffen.
* Projectleden van CHAPLIN XL (Collaboration in aspHalt Applications with LIgniN) zijn Avantium, Roelofs, Universiteit Utrecht, Wageningen Food & Biobased Research, Asfalt Kennis Centrum, H4A Infratechniek en Stichting Biobased Delta.