Zes afvaarten per week bij Wildeman S&L
13 juni 2022
Uitbreidingen zijn een goede beslissing geweest
Wildeman S&L heeft het drukker dan ooit. Wekelijks varen niet vier, maar zes binnenvaartschepen van de nieuwe kade aan de IJzerweg in Farmsum naar de haven van Rotterdam. De uitstoot van CO2 en stikstof daalt hiermee fors. “Zes schepen met 90 containers is 2160 containers per maand. Zoveel vrachtwagens rijden er dus minder. En we hebben er een hele grote klant bij gekregen”, vertelt directeur Jos Wildeman. “We vervoeren voor Holland Malt 10.000 containers per jaar.”
Krapte
De drukte verklaart hij aan de hand van diverse oorzaken. “Door de oorlog in Oekraïne worden verschillende zaken onzeker. Daardoor gaan bedrijven meer opslaan om klanten te kunnen blijven beleveren. De brandstofprijzen stijgen sterk en er is krapte bij vervoerders. We moeten nu soms nee verkopen aan klanten, dat wil je natuurlijk niet. Onze opslagloods in Hoogezand wordt verbouwd en klanten betalen nu al om opslagcapaciteit te reserveren.”
Weegbrug
De hal op het Chemie Park loopt heel goed. “We hebben nu extra werk voor Alteqo, een nieuwe plant van ChemCom, en we gaan de weegbrug bedienen bij de uitbreiding van het Chemie Park. We doen veel opslag voor Action, die zijn aan het groeien en hebben nog effect van de coronasluitingen van de winkels. Door meer opslag in Europa kunnen ze sneller leveren.”
Risico’s
Zorgen zijn er ook, bijvoorbeeld over de energieprijzen, de nawerking van de coronacrisis en over de houtprijs. Jos: “Wat gebeurt er met de prijzen van pallets die wij heel veel gebruiken? Voor Holland Malt slaan we veel gerst op, maar die prijs is gerelateerd aan de stijgende tarweprijs. De brandstofprijzen stijgen sterk. En alles wordt doorberekend aan de consument. De vraag is wanneer de consument ‘nee’ zegt.”