Goederenontvangst Nobian over op een app
16 december 2024 Nobian Delesto Nobian MEB Nobian Salt
“… daarmee is die papieren rompslomp gelukkig verleden tijd”
“We zijn de eerste afdeling binnen Nobian die hiermee bezig zijn”, stelt Digital Development Coördinator Friso Kramer. In het kader van Industrie 4.0 werkte hij samen met Erwin Dijkstra en Juan Flores Penas aan verdere digitalisering op de afdeling Material Management. “Aanvankelijk zou er een scanner komen, maar het is een app geworden”, vertelt Friso. “En die wordt inmiddels binnen Nobian uitgerold.”
Keeper
“We hadden grote behoefte aan zoiets”, vult Material Planner Erwin aan. “We moeten kunnen beschikken over actuele informatie over voorraden en type artikelen op de werkplek.” Storeroom Keeper Juan Flores Penas: “Tot voor kort moesten we hiervoor iedere keer heen en weer lopen. Eerst naar het magazijn, de informatie opschrijven, dan terug naar kantoor om het op de computer in te voeren of te verwerken.”
10 A-viertjes
Elke week tellen ze de voorraad van een deel van het magazijn. Daarvoor moesten ze een papieren lijst van 10 A-viertjes invullen. “Nu hoeft dit niet meer. Dit gaat direct in de app en daarmee is die papieren rompslomp gelukkig verleden tijd”, aldus Juan. Erwin en hij zijn blij met de app. “Alle goederen hebben een artikelnummer en staan in de app. Wijzigingen voeren we direct met de mobiele telefoon in.”
Tientallen
De app is direct gekoppeld aan het SAP-systeem. Dat vergemakkelijkt het hele proces aanzienlijk. Erwin: “Je boekt niet alleen iets voor ontvangst, maar je kunt ook direct zien of deze materialen gereserveerd zijn voor een bepaalde klus.” Dagelijks zijn er tientallen pakketten van in- en uitgaande goederen. De app scheelt ontzettend veel tijd, doordat men niet meer hoeft te zoeken. “De kwaliteit van ons werk is toegenomen. De foutmarge is een stuk kleiner.”